Kulissza

Az Arany Málna szobor idén ezüstre vált

Alig zajlott le a Golden Globe ceremónia, máris az Oscar miatt izgulhatunk, ám van egy, az akadémiai jelöltek listájával párhuzamosan futó lista is, ami az Arany Málna-jelölteket tartalmazza. John Wilson 1980-ban alapított díja abszolút nem hat kedvezően egyik színészre vagy rendezőre sem, bár kétlem, hogy sokan komolyan vennék vagy bármilyen csorbát ejtene ez a büszkeségükön. Karrier szempontjából a rossz film az rossz film, díj ide vagy oda, ha nem termel elég pénzt és még mellé a kritikusok is lehúzzák, egyértelmű bukásról beszélhetünk. A 2015-ös év filmek tekintetében nem volt olyan erős, több gyengébb alkotás is született, pedig voltak nagy számban előre elkönyvelt sikerek, mégis az Arany Málna-jelöltek listáján landoltak.

I. LEGROSSZABB FILM:

Fantasztikus négyes
A szürke ötven árnyalata
Jupiter felemelkedése
A pláza ásza Vegasban
Pixel

Íme tehát a 2015-ös év legrosszabbnak kikiáltott 5 filmje! Akár csuklóból írhatnám azt a klisészerű, ilyenkor kötelező szállóigét, hogy nehéz döntés előtt állunk, de felesleges. A szürke 50 árnyalata nem egyszerűen rossz, hanem egyenesen ártalmas. Az erotikusnak szánt Alkonyat-fanfictionből egy egész könytrilógia nőtte ki magát, ami blőd, mentes minden erotikától, szexualitástól, a BDSM fétisből gúnyt űz, ráadásul egy olyan kapcsolatot állít középpontba és romantizál, melynek alapja az elnyomás és a bántalmazás.

 

II. LEGROSSZABB SZÍNÉSZ:

Channing Tatum (Jupiter felemelkedése)
Jamie Dornan (A szürke ötven árnyalata)
Johnny Depp (Mortdecai)
Adam Sandler (A cipőbűvölő és Pixel)
Kevin James (A pláza ásza Vegasban)

Kérdés ilyenkor, hogy a filmben nyújtott teljesítményt kell bírálni vagy összességében kell ítéletet hoznunk. Ha az előbbi mellett döntünk, Jamie Dornan toronymagasan nyeri kategóriáját, ugyanis amit a vásznon művel, az nemcsak számunkra, de számára is kínos volt, erről többször is nyilatkozott. Nyilván ehhez egy rosszul megírt alapanyag és forgatókönyv is kellett. Ha viszont utóbbi mellett tesszük le voksunkat, akkor Sandler és James amolyan örökös nyertes, hiszen szerepeikben mindig hoznak valamit, valami olyasmit, aminek kevés köze van a színészethez, de itt van nekünk Depp is, aki egy ideje saját maga és egykori szerepe (Jack Sparrow) paródiája.

 

III. LEGROSSZABB SZÍNÉSZNŐ

Katherine Heigl (Otthon, édes pokol)
Dakota Johnson (A szürke ötven árnyalata)
Mila Kunis (Jupiter felemelkedése)
Jennifer Lopez (A szomszéd fiú)
Gwyneth Paltrow (Mortdecai)

A rajongók ahol csak tudták, nemtetszésüket fejezték ki Dakota Johnson személye ellen, pedig keresve sem találhattak volna jobb színésznőt egy páfrány értelmi és érzelmi intelligenciájával bíró Ana szerepére. Johnson teljesen jól hozta a karakterét, jellegtelen és semmitmondó tudott maradni, a feladatát maradéktalanul teljesítette. A legrosszabb színésznő tehát nem Ms. Johnson, hanem Ms. Lopez, akit a filmezéstől egy életre el kellene tiltani. Még a látszatát sem próbálja fenntartani, hogy bármi színészi munkát erőltetne egyetlen, valaha megjelenített karakterébe.

 

IV. LEGROSSZABB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ

Chevy Chase (Hot Tub Time Machine 2 és Vakáció)
Josh Gad (Pixel és Bérhaverok)
Kevin James (Pixel)
Jason Lee (Alvin és a mókusok – A mókás menet)
Eddie Redmayne (Jupiter felemelkedése)

Redmayne túlzás, a többiek állandó kategóriajelöltek, egyedül Chase jelenléte az indokolt. Attól még, mert egy színész megöregszik, nem dől össze a világ, nem fuccsol be a karrierje, egyszerűen már más karakter és korosztály szerepekben láthatjuk. Chase-nek nem sikerült a könnyed átmenet, láthatólag nem találja helyét és karakterét a filmes piacon. A Vakáció-filmek az ő neve alatt értek el sikereket, de jött a kínos folytatás, amihez egyszerűen már nem kellett volna a nevét adnia.

 

V. LEGROSSZABB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ

Kaley Cuoco (Alvin és a mókusok – A mókás menet –csak hang és Bérhaverok)
Rooney Mara (Pán)
Michelle Monaghan (Pixel)
Julianne Moore (A hetedik fiú)
Amanda Seyfried (Káosz karácsonyra és Pán)

Mara akkor sem tudna rosszul játszani, ha akarna, és ez a Pánra is érvényes. Joe Wright 2012 környékén elfáradni látszott az Anna Kareninával, és erre a 2015-ös Pán a végső bizonyíték. Észrevehetően kisiklani látszott az aranyszabály, mert amire nincs szükség és Dunát lehetne vele rekeszteni (Pán feldolgozások) és ha szakmailag nem tudunk újat mutatni, inkább pihenjünk egy keveset. Kaley Cuoco sem a tehetségének köszönheti az Agymenők csinos Pennyjének szerepét, így inkább őt illetné meg a megtisztelő díj.

 

VI. A LEGROSSZABB RENDEZŐ

Andy Fickman (A pláza ásza Vegasban)
Tom Six (The Human Centipede III (Final Sequence))
Sam Taylor-Johnson (A szürke ötven árnyalata)
Josh Trank (és Alan Smithee?) (Fantasztikus négyes)
A Wachowskik (Andy és Lana) (Jupiter felemelkedése)

A szürke 50 árnyalatából lehetett volna jó filmet rendezni, de ahhoz teljesen szembe kellett volna menni az alapanyaggal és bevállalósnak lenni. Amikor Taylor-Johnson neve felmerült, mint lehetséges rendező, ismerve előző munkásságát, azt lehetett hinni, a stúdió ebben gondolkodik. Mégsem ez történt, abszolút behódoltak az alapanyagnak, és lám, az eredmény annyira unalmas lett, hogy gyakorlatilag már csak arra jó a film, hogy egy közepes csajbulit azzal dobjunk fel, hogy ha bántalmazó/elnyomó kapcsolatot vagy Ana idióta szájrágását látjuk, legurítsunk egy felest.

 

VII. LEGROSSZABB FORGATÓKÖNYV

Fantasztikus négyes (Simon Kinberg, Jeremy Slater, Josh Trank)
A szürke ötven árnyalata (Kelly Marcel)
Jupiter felemelkedése (Andy és Lana Wachowski)
A pláza ásza Vegasban (Kevin James, Nick Bakay)
Pixel (Tim Herlihy, Timothy Dowling)

A Wachowski testvéreknél forgatókönyvírás közben elszaladhatott a ló, mert a Jupiter felemelkedése sztorijára alig van bocsánat. Kapkodó, zavaros, látszólag logikátlan a sok történetszállal és karakterrel, egyszerűen nem működik. A Fantasztikus négyes sem jobb társánál, súlytalanok a karakterek, pedig erős alapból lehetett volna építkezni a képregényből kiindulva, és igaz ez a történetre is.

 

VIII. LEGROSSZABB REMAKE, KOPPINTÁS, VAGY FOLYTATÁS

Alvin és a mókusok – A mókás menet
Fantasztikus négyes
Hot Tub Time Machine 2
The Human Centipede III (Final Sequence)
A pláza ásza Vegasban

A Fantasztikus négyest leszámítva a többi remake, koppintás vagy folytatás sem volt oly’ fájó, hogy egész évben nyögjük csalódottságunkat. Sokan vártak sokat a filmtől, de a Foxnál nem a lelkesedésünkre és a bizalmunkra alapoztak, hanem a jogokra és az abból befolyt pénzre.

 

IX. LEGROSSZABB FILMES PÁROS VAGY CSAPAT

A Fantasztikus négyes (Fantasztikus négyes)
Johnny Depp és a felragasztott bajsza (Mortdecai)
Jamie Dornan és Dakota Johnson (A szürke ötven árnyalata)
Kevin James és a segwaye, valamint a felragasztott bajsza (A pláza ásza Vegasban)
Adam Sandler és bármelyik pár cipő (A cipőbűvölő)

Toronymagasan nyert Johnny Depp és a felragasztott bajsza! Megmosolyogtató, de valahol szánalmat keltő egy ilyen kategória és egy ilyen szokatlan páros, Depp és bajsza esetében mégis működik. Kínos volt az a film, egyszerűen kínos.

 

X. A LEGNAGYOBB FEJLŐDÉS

Elizabeth Banks (Az Arany Málna-díjas Movie 43-tól a Tökéletes hang 2-ig)
M. Night Shyamalan (Az Arany Málna-díjaktól és jelölésektől a The Visitig)
Will Smith (A Föld utántól a Sérülésig)
Sylvester Stallone (Az Arany Málna-bajnoki címtől a Creed – Apollo fiáig)

A fél világ krokodilkönnyeket hullajtva, hangosan tapsolva éltette Stallone-t a Legjobb férfi mellékszereplőnek járó Golden Globe-díjáért, melyet a Creed – Apollo fiáért kapott. Az Oscar-díj is elérhető közelségbe került, és úgy igazságos, ha már azt bezsebeli, akkor a Legnagyobb fejlődésért járó Arany Málna szobor is kijár neki.