A fűszernek áramolnia kell – Dűne: Impérium (2022) ajánló
Vannak olyan művek, amelyek valamilyen szempontból meghatározó alkotásaivá váltak a popkultúrának és a világtörténelemnek. Frank Herbert 1963-ban megjelent Dűne című könyve pontosan ilyen alkotás. A legendás író alapjaiban reformálta meg a sci-fi műfajt: ő volt az első, aki a maga összetettségében igyekezett bemutatni egy bolygó ökológiáját, egy világot, mint hatalmas, bonyolult rendszert, amelyet alakítani lehet, és ahol bármilyen kisebb változás jelentős hatással lehet az egészre. Herbert mély filozófiájával, rétegelt világával és összetett karaktereivel alkotása máig példaértékű a sci-fi műfaj alkotói számára. Fél évszázaddal a megjelenése után is meghatározó szereplője a popkultúrának, és számos sci-fi listán az egyik legjobbnak tartják. Hatása a különféle médiumokra felmérhetetlen – például a Dűne nélkül ma talán nem létezne a Star Wars sem. Nemcsoda tehát, hogy Hollywoodban nem egyszer megpróbálkoztak az adaptálásával, legutóbb például Denis Villeneuve, aki 2021-ben, korábbi sci-fi sikerei után elkészítette a Dűne eddigi legjobb adaptációját. Ám a mozgóképes alkotások mellett nem egy videójáték vagy éppen társasjáték kalauzolt el minket az Arrakis dűnéi közé. Az eddig megjelent Dűne-társasok nem éppen casual barátok voltak, ugyanis a többségük hosszúara, illetve komplexekre (Dűne, Dune War for Arrakis, Dűne – A hódítás és diplomácia játéka) sikeredtek. A Dűne: Impérium bár elsőnek komplexnek és bonyolultnak tűnhet, szerencsére közel sem annyira összetett, mint az előbb említett társai.

A Dűne: Impérium a Frank Herbert által megteremtett sci-fi világot ülteti át társasjáték formába, a 2021-es filmadaptáció univerzumát megidézve. A játékosok egy-egy nagyház (Harkonnen, Atreides, Corrino) vezetőjeként próbálnak befolyást és erőt szerezni az Arrakis bolygón, irányítva kémeket, hadsereget, és manipulálva a galaktikus politikát. Alapvetően egy pakliépítős, munkáslehelyezős játékról van szó, ami az euro játékokkal ellentétben erős tematikával rendelkezik.
Játékmenet és mechanikák
A Dűne: Impérium játékának kétféle módon lehet vége:
- A játék azonnal véget ér, amikor egy játékos eléri vagy túllépi a 10 győzelmi pontot (ez a fő cél). Ez bármelyik fázisban megtörténhet (például egy konfliktusgyőzelem után vagy szövetség megszerzésekor).
- Ha senki nem éri el a 10 pontot a 10. kör végéig, akkor is automatikusan véget ér a játék. Ilyenkor a győztes az lesz, aki a legtöbb győzelmi pontot szerezte meg a játék során.
A játék két fő mechanikai elemet ötvöz:
- Pakliépítés
- Munkáslehelyezés
A játékosok körönként az ügynökeiket küldik a különböző helyszínekre, mint például a Landsraad, az Imperium, a Fremen vagy a Szövetség tagjaihoz, hogy erőforrásokat szerezzenek, csapatokat toborozzanak vagy politikai befolyást növeljenek. Erőforrások a víz és a fűszer, amelyből ki lehet fizetni a Szövetséget, vagy éppen a Imperium bizonyos tagjait, amiért cserébe befolyást, illetve katonákat kapunk és kártyákat vehetünk olcsóbban. Fontos, hogy egy helyszínen csak egy játékos ügynöke lehet, valamint olyan helyszínekre lehet ügynököt küldeni, amelyekhez rendelkezik a játékos a megfelelő szimbólumú kártyával.

Ha már a kártyák szóba kerültek. Minden játékos egy saját kártyapaklit épít, ezek határozzák meg, hogy mely akciók érhetőek el, és milyen hatásokat válthatunk ki. A játékosok egy azonos kezdőpaklival indulnak (10 kártya), amelyek különféle szimbólumokat, ügynök akciókat, erőforrásszerzést és harci bónuszokat adnak. A kör végén húzol 5 lapot, ezek alapján hajthatsz végre akciókat.
- Szimbólumok: A kártyák bal felső sarkában található ikonok határozzák meg, hogy mely helyszínekre küldhetsz ügynököt.
- Ügynök-akciók: A kártyák ügynök szekciója akkor aktiválódik, amikor egy ügynököt helyezel ki vele.
- Felfedés-fázis: Miután az összes ügynöködet elhelyezted, a megmaradt lapokat „felfeded”, és ezek összesített értékei érvényesülnek és tudsz vásárolni általuk újabb kártyákat a piacról.
- Kártyavásárlás: A felfedés után új kártyát vásárolhatsz a közös kínálatból, ezzel fejlesztve a saját paklidat.
A sikeres játék kulcsa az, hogy olyan kártyákat választ az ember, amelyek nemcsak jó felfedésbónuszokat adnak, hanem hasznos szimbólumokat is a munkáslehelyezéshez.

Harca fűszerért!
A játék nagy része indirekt versengésből áll (pl. ki melyik helyszínre küldi az ügynökét), de minden kör végén konfliktus is zajlik, ahol a játékosok katonáik elhelyezésével versengenek jutalmakért. A játék egyik legizgalmasabb része. Minden kör végén egy konfliktuslap sorsáról dönt a játékosok harci erő értéke, amit az adott körben toborzott és bevetett katonák határoznak meg. Az adott körben toborzott katonákat a Helyőrségből a csatatérre lehet küldeni (csak bizonyos helyszíneken keresztül). A felfedett harcikártyákkal pedig növelni lehet a harci erőt. Aki a legtöbb erővel zárja a kört, az nyeri a konfliktust (általában győzelmi pontokat, nyersanyagokat vagy különleges előnyöket kap).
Befolyásrendszer
Négy fő frakcióval (Fremen, Szövetség, Császárság, Bene Gesserit) lehet szövetségre lépni. Az egyes helyszíneikkre küldött ügynökök által, amelyek segítségvel jutalmakra tehetünk szert.
Jutalmak:
- 1 befolyás = kisebb bónusz (pl. nyersanyag, akció).
- Szövetség: Ha valaki eléri a 4. szintet, és ő a legtöbb befolyással rendelkezik egy frakciónál, győzelmi pontot kap, plusz elveheti a Szövetség jelzőt.
Fontos, a szövetségek„ellophatók” – ha valaki megelőz téged, elveszíted a győzelmi pontot is!

Újrajátszhatóság
A Dűne Impérium magas újrajátszhatósággal bír, köszönhetően a változó kártyapaklinak és a több választható frakciónak (különleges képességekkel), amelyek következtében minden játék más és más élményt fog nyújtani. Továbbá a játék 2 fővel is jól működik, bár az igazi élményt 3–4 fővel kínálja. Viszont van egy elég jól összerakott szólójátéka is, arra esetre, ha valaki éppen nem tudna másokkal játszani, de kedve lenne elmerülni a fűszerben.
Komponensek és dizájn
A játék vizuálisan erős, illusztrációi főleg a film látványvilágát idézik (Timothée Chalamet-al is lehetünk). A komponensek – kártyák, jelölők, játéktábla – funkcionálisak, de nem prémium minőségűek. A figurák helyett csak fa tokeneket kapunk – ez néhány játékosnak kevésbé tematikus élményt adhat. Viszont borsos áron beszerezhetünk a játékhoz minifigurákat.

Összegzés
A Dűne: Impérium egy rendkívül jól sikerült társasjáték, amely izgalmas mechanikákkal, tematikus mélységgel és sokféle stratégiával várja a játékosokat. Kiválóan egyensúlyoz az eurogame és az ameritrash stílus között, és számos újrajátszási lehetőséget biztosít. A Dűne: Impérium legnagyobb erőssége, hogy a mechanikák együtt dolgoznak, nem külön-külön. A kártyáid meghatározzák, hogy hová tudsz menni (munkáslehelyezés), és hogy milyen bónuszokat kapsz (felfedés), a választott helyszínek pedig visszahatnak a paklid fejlődésére (pl. kártyaszerzés, nyersanyag, szövetség).
Emellett a konfliktus és szövetségi versengés miatt minden döntésednek társas hatása is van. Bár a komponensek nem minden esetben prémiumok, a filmes karakterek miatt, illetve a különböző intrikák végett a Dűne hangulat garantált. Ha szeretetitek a Dűne világát vagy egyszerűen csak egy okos, stratégiai társast keresel, a Dűne: Impérium szinte kötelező darab.