Film

A térfigyelő kamera túloldala

Deák Kristóf a Mindenki című rövidfilmmel jött, látott, győzött és hazavitt egy Oscar-díjat a legjobb élőszereplős kisfilmként. Deák most egy új rövidfilmmel tért vissza, de sikerül-e felülmúlni a bodzavirágról éneklő gyermekkórus történetét?30516325_1703672156357105_2483871890593587529_n.jpg

A legjobb játék egy térfigyelő biztonsági őr nem mindennapi történetét mutatja be. Főhősünk (Rétfalvi Tamás) lelkiismeretesen végzi munkáját, azonnal kiszúr minden gyanús elemet, amit a kamerák mutatnak. Kiderül azonban, hogy a térfigyelő rendszer több egy egyszerű biztonsági szoftvernél: egy önállóan gondolkodni képes mesterséges intelligencia, ami a biztonsági őrök által adott reakciókból tanulva sajátítja el a terrorveszély felismerését. Ez viszont rövid időn belül munkanélkülivé teheti hősünket. Szerencsére őt sem ejtették a fejére és kolleginájával (Szabó Irén) együtt szokatlan módon reagálnak a problémára.

A már szinte közhellyé vált rémképpel ellentétben – miszerint a Skynet egy napon önállósítja magát és atomháborút indít – Deák egy mindennapibb, de annál valósabb problémát feszeget kisfilmjében; mi a következménye annak, ha gépekre bízzuk azt a munkát, amiben egyébként felelős emberi döntéseket kellene hozni. Természetesen a válasz egy kisjátékfilmhez méltóan inkább egy csattanós megoldással zárul és nem valódi okfejtéssel a mesterséges intelligenciáról.  A film vége a Mindenkihez hasonlóan az összefogás és a közös erőszakmentes fellépés üzenetét hordozza magában. De bármilyen szellemes is a végeredmény, a korábban jutalmazott Oscar-díjas katarzis elmarad.

A legjobb játék viszont technikailag már egy sokkal kidolgozottabb és profibb alkotás, mely kisfilmsége ellenére is egyértelműen mozivászonra kívánkozó látvánnyal operál, ezt a színészek alázatosan támasztják alá. Érdekes viszont Deák vonzalma a ritmus és a mozgás iránt, amit már a Mindenkiben is láthattunk. A legjobb játék ezt a ritmikusságot már mesteri szintre emelve kezeli. Ebben persze szerepet játszik Deák felesége, Nina Kov koreográfus is, aki a Mindenki bizonyos jeleneteit is megtervezte és korábban drónokkal is folytatott mozgási kísérleteket.

A legjobb játék a maga rövidségével és bájával együtt is egy ütős alkotás, ami témája miatt is méltó a fegyelemre, valamint bizonyítja, hogy Deák sikere a Mindenkivel nem csupán egy egyslágeres csoda.
Ha pedig legközelebb egy térfigyelő kamera fürkészve felénk fordul, elgondolkozhatunk: ki vagy inkább mi figyel a túloldalon?