Film

A képzeletbeli Hitler harca a kitalált zsidó démon ellen

Taika Waititi neve a legtöbb filmrajongó szemében egyet jelent az egyedi hangvételű, színvonalas szórakoztatással. Ha pedig olyan rendhagyó témát talál, mint a képzeletbeli barátjának Hitlert választó kisfiú története, ráadásul Scarlett Johansson és Sam Rockwell is részt vesz a megvalósításban, abból könnyen születhet egy egészen elképesztő alkotás.

jojo.jpg

Jojo rendes náci kisfiúként éli hétköznapjait. Elhivatottan vesz részt a különböző hadgyakorlatokon, esténként pdig önfeledten égeti a könyveket a többiekkel, elalvás előtt pedig a gondolatolvasó zsidókról értekezik legjobb barátjával. A háború közepette viszont egyre több nehézséggel kell szembenéznie, különös tekintettel arra, hogy egy napon saját házában találkozik egy számára rettenetes zsidó lánnyal.

Talán a felvezetőből is kitűnik, hogy a film olykor a komolyan vehetőség határán mozog, néhány jelenettel túl is lép azon. Ez persze nagyon jól áll neki, a nácizmus ostobaságainak kifigurázása, a karakterek megszállottságának bemutatása remekül működik. A nácik második világháborúban mutatott háborús fanatizmusa egy olyan téma, ami sok karikírozni való elemet tartogat egy olyan jó humorú alkotónak, mint Waititi.

jojo4.jpg

Nem meglepő módon ezt az alapfelállást, hogy valaki a nácikkal és Hitlerrel akar szórakoztatni, sokan találják kissé ízléstelennek. Azonban szerintem sok traumának, így a háborús rémtettekkel való szembenézésnek is fontos része lehet az, hogy tudjunk kicsit görbe tükröt tartani a megtörtént borzalmak elé, és aminek lehet, annak lássuk meg a gonosz maszk mögé rejtett nevetséges arcát is. Waititi szerencsére jól érzékeli, milyen arányban kell drámai és vígjátéki elemekből úgy összegyúrnia a filmjét, hogy egyedi látásmódja még érvényesüljön, de saját témája iránt ne legyen érzéketlen.

Ha egy szóval kellene jellemezni a filmet, talán az „érzelmes” kifejezést választanám. Kicsit kevesebb a viccelődés és a humoros elem, mint amire az előzetes alapján számítani lehetett, néhol már-már túlzottan érzelmes is, de ez így van jól. A Jojo ugyanis elsősorban nem egy vígjáték, hanem egy nehéz sorsú kisfiú felnövésének története a háborúban. A háttérben pedig még csak nem is elsősorban a náci rezsim ellen szól, hanem az ostoba, megalapozatlan, előítéletes gyűlölet tarthatatlanságára mutat rá.

jojo2.jpg

A poénkodás mellett a drámai szál eljátszásában is jeleskedik a színészgárda. Jojo anyukájának szerepében Scarlett Johansson mindenkinek reményt adó, gondoskodó, életteli lázadó karakterével színesíti a filmet, Sam Rockwell is színészi képességei legjavát nyújtja. Kisebb szerepekben találkozhatunk Rebel Wilson és Alfie Allen jól eltalált figuráival is. A mellékszereplők közül mégis egyértelműen kiemelkedik Stephen Merchant a Gestapo kapitányának szerepében, akinek minden rövid jelenete aranyat ér.

A legnagyobb dicséret viszont egyértelműen a Jojo-t alakító Roman Griffin Davis színészi munkáját illeti. Sokszor nevetünk az őszinte gyermeki naivitással előadott teljes ostobaságain. De ha a jelenet azt kívánja meg, érzékenyen jeleníti meg a gyászt és a bizonytalanságot is. Jojo útja a bizonytalan, rengeteg szörnyűséget átélt náci kisfiúból a háború után új életet kezdeni tudó, kicsit felnőttebb életig végig hiteles, érdekes és átélhető. Ez pedig nem kis teljesítmény.

jojo3.jpg

A Jojo Nyuszi nem „csak” egy nácikról szóló vígjáték, az összképet tekintve több ennél. Egy történet arról, hogyan tudjuk hátrahagyni előítéleteinket, és minden borzalom ellenére hogyan tudjuk megtalálni azokat a dolgokat, amik nem elválasztanak másoktól, hanem összekötnek velük.