Játék

Jön a Left 4 Dead 3! – Back 4 Blood béta kritika

Hosszú évek után úgy tűnik megérkezhet a Left 4 Dead széria méltó örököse nem mástól, mint az első játék fejlesztőitől. A Turtle Rock Studios-t az újraalapulásuk óta talán az Evolve-ról ismerhetik legtöbben, de mielőtt az eredeti stúdiót megvette a Valve, ők készítették a Left 4 Dead első részét. Ugyan még csak egy rövid zárt és nyílt béta teszteléshez volt szerencsénk, elég sok következtetést levonhatunk az októberben megjelenő játékról, de azért készüljünk kisebb-nagyobb változásokra.

Left 4 Dead hagyatéka

Először fussuk gyorsan végig milyen játékról van szó, ha a Left 4 Dead szériára, vagy az alanyunkra, a Back 4 Blood-ra gondolunk. A koncepció amilyen egyszerű, olyan szórakoztató. Egy (alapból) négy fős csapattal kell egy pálya elejéről a végére eljutnunk, miközben zombik százai próbálják lerágni a bőrt az arcunkról. Ezt a játékmenetet megspékeli egy halom különböző fegyver és eszköz, pálya közbeni feladatok amik ránk hívják a zombi hordát és speciális zombik, amik az egyedi képességeikkel teszik tönkre a szép kirándulásunkat.

Tehát az alap adott, gyakorlatilag egy Left 4 Dead folytatásra számíthatunk, ami annak idején az egyik legnépszerűbb darab volt. Milyen fejlesztéseket, változtatásokat hoz a Back 4 Blood, amitől méltó szellemi örököse lesz a szériának? Az első és legszembetűnőbb változás természetesen a grafika. Remasterek korában apró csoda, hogy valamiből új rész jön ki, nem pedig a régit újítják fel ami már magában is örvendetes jelenség. A túlélők táborában és a kipróbálható pályákon a hangulatot jól eltalálták, minden megfelel egy libabőrözős, zombis világvégéhez. A grafika inkább stilizált mint élethű, de az új modellek szépek, az élőholtak undorítóak, alapvetően a képi látványt nagyon eltalálták, még a teljesítmény is teljesen vállalható volt.

Gameplay változások

A következő fontos változások a játékmenetet érintik. Hirtelen nem jut eszembe olyan, ami a Left 4 Dead 1-2-ben benne volt, innen pedig hiányozna, szinte majdnem mindenhez csak hozzáadtak. Annyit érdemes megemlíteni, hogy a fegyverek és eszközök nem ugyanazok, de sokszor hasonlítanak egymásra. Fegyverek terén kapunk új, a fegyverekre szerelhető bővítményeket mint különböző távcsövek/irányzékok, puskatusok, csövek és társaik. Célzó lézer már jelen volt korábbi részekben is, de itt nagyobb szerepet játszanak, teljesen meg tudják változtatni a fegyverek irányítását, érzését, sebzését. Apró újítás, de minden fegyverrel lehet célozni, nem csak a távcsövesekkel.

A következő két funkció egymást egészíti ki: a nehézség és a játékos kártyák. Ami a korábbi részeket illeti, a normál fokozat is meg tudta szívatni az új játékosokat, a nehezebb fokozatok pedig mondhatni csak a tapasztalatainktól váltak könnyebbé a játék során. Amennyire a bétában látszott, ez alkalommal a nehézségi fokok között nagyobbak a különbségek. A normál fokozat nem okoz gondot egy átlag játékosnak, a nehezebb fokozatokban pedig a kártya rendszer nyújt némi segítséget a túlélésben. A különböző karakterek különböző képességekkel kezdenek, illetve minden pálya elején választhatunk egy kártyát az általunk összerakott pakliból. Ezeket a kártyákat játék közben tudjuk szerezni és olyan segítségeket nyújthatnak, mint extra élet, gyorsabb újratöltés, több gyógyítás/sebzés és hasonlók.

Ellenfelek és játékmódok

A speciális zombik sokszor hasonlítanak egy-egy korábbi társukra, de nagyságrendileg mindegyik új képességeket kapott és elég egyedinek érződnek. Konkrétan nem mennék bele a képességeikbe, a fejlesztők hagytak maguknak majdnem két hónapot javításokra és változtatásokra a béta és a megjelenés között a mostanában divatos „a béta csak korai hozzáférés/demo/promo” helyett (rád nézek Blizzard…). Dióhéjban annyit mondanék róla, hogy inkább a Left 4 Dead speciális zombik képességeit cserélték össze, vagy vonták egybe egy-egy zombi alá, de bennem nem keltette azt az érzést, hogy a játék csak egy grafikai remaster lenne és nem lenne benne új ötlet.

Az eddigiek főleg a kampány játékmódot takarták, még a versus mód volt kipróbálható, ami szintén jó szórakozás volt – ebben a módban két játékos csapat van, felváltva az egyik a túlélőkkel van, a másik a zombikkal és körönként aki tovább bírta túlélőként, az nyeri a kört, bizonyos számú kör után pedig a meccset. Hogy itt is lesz-e olyan sokféle játékmód, mint a L4D2-ben, az majd később kiderül, habár a bétában a menü felületeken nem láttam sok erre utaló jelet, de az is lehet, hogy a későbbiekben kerülnének bele, mint ahogy a második részben is folyamatosan adták hozzá őket.

Technikai megoldások

A következő dolog kicsit technikai lesz, de személyes aggodalmam volt, hogy a Valve szerverei nélkül hogy fog menni a zombik szinkronizálása a gépek között, ha még a Valve szerverein is előfordult sokszor a L4D2-ben, hogy az egyszerű kis zombik apró távolságokat arrébb pattantak, „teleportáltak”. Úgy tűnik gondoltak erre a fejlesztők, hasonló jelenséget csak akkor észleltem, amikor a zombik már az arcomban voltak és megsebeztek. Ez nem hangzik jól, de tekintve, hogy korábbi részben ilyenkor is, és még távolabb is pattogtak ide-oda, ez fejlődésnek számít. Ha tippelnem kéne nekem úgy tűnik, hogy az alap zombik helyzete többnyire nem a szerveren dől el, hanem a számítógépeken. Csak akkor szinkronizálja őket a szerver, ha már meg tudnak sebezni egy játékost, de nem tudtam ezt biztosra tesztelni.

Hibák és aggodalmak

Ha viszont nem ez a helyzet és tényleg minden zombi szinkronizálva van, akkor viszont van még min dolgozni, mert akkor az arcomban se kéne hirtelen helyzetet változtatniuk. Ezzel a gondolattal pedig elértünk a hibákhoz, bugokhoz. Szóval, azok vannak bőven… azért annyira nem vészesek, láttam már rosszabb bétát is, de azért előfordult pár. A kampányban a legrosszabb bug az volt, amikor az egyik játékos lelépett és helyét egy bot vette át. A számítógép irányította társunk beragadt a pálya közepén, nélküle pedig nem tudtuk befejezni a pályát, újra kellett kezdeni. Versus módban kilépett az ellenfél csapata és ahelyett, hogy megnyertük volna a meccset, ment tovább a kör. Lehet, hogy egy fatális hibáig pörgött volna az óra, ha ki nem lépek. Ez mind könnyen javítható hiba, de mindeközben olyan példák, amikre egy tapasztalt programozó/fejlesztő csapatnak azért illik előre gondolnia. Remélem javítják ezeket megjelenésig és több hasonló kaliberű hiba nem üti fel a fejét.

Összegzés

Mindent összevetve a béta alatt a fent említett két hibán kívül gyakorlatilag csak pozitív élményeim voltak. Amennyit láthattunk a játékból az minden téren hozza a Left 4 Dead széria tulajdonságait, a modern grafika és új játékmechanikák remekül megalapozzák a Back 4 Blood sikerességét a széria szellemi utódaként. Azt pedig, hogy ez a gameplay koncepció mennyire életképes ennyi év után (főleg a megjelenéskori 60 euróért), majd eldöntik az emberek. Az biztos, hogyha a Valve tudna háromig számolni, sokkal nagyobb lenne a hype körülötte (ami talán jobb is, hogy nem akkora).