Film

Még gonoszabb – Evil Dead Rise kritika

Úgy tűnik, továbbra is a folytatások, előzmények, rebootok és requelek (köszönjük a kifejezést a 2022-es Sikolynak) korát éljük. Ez a horrorzsánerre kiemelten igaz – csak a tavalyi évben Szellempofa, Pinhead, Bőrpofa és a Ragadozó is megkapta a maga újragondolását. Sam Raimi kultikus Gonosz halott-szériája 10 éve már kapott vérátömlesztést az elsőhöz hasonlóan szintén Gonosz halottnak elkeresztelt folytatás által. Újabb 10 évvel később itt az újabb folytatás, az uruguayi Fede Alvarez után ezúttal Lee Cronin ülhetett a rendezői székbe, hogy modernizálja a horrorklasszikust. Kérdés, mire jut az Evil Dead Rise? Mivel nem volt magyar bemutatója, önkényesen a film eredeti nevét fogom használni.

A Gonosz halott az a széria, amelynek atipikus módon nem volt igazán rossz filmje. Alvarez a 13-as filmjével bölcsen belátta, hogy Raimi filmjei kőkemény szerzői filmek, és a rendező markáns stílusjegyeit nem tudná hitelt érdemlően reprodukálni. (Erre egyébként van még pozitív példa a kortárs horrorok között, elvégre Luca Guadagnino is mellőzte 2017-es Sóhajok remake-jében azt az utánozhatatlan, meseszerű látványvilágot, melyet Dario Argento eredetijében a vászonra álmodott.) Sötét, realisztikus hangvételével és kérlelhetetlen brutalitásával Alvarez mellőzte a Raimi-filmeket ikonná tevő abszurd és groteszk humort és képi világot, és szűz ösvényt tört a franchise számára. Folytatást ugyan nem kapott, de Cronin szerint része az ő kontinuitásának, amivel már kitűnik az egyedül árválkodó, franchise-bedörrentőnek szánt filmek forgatagából (erről a Terminátor tudná a legtöbbet mesélni).

Cronin újításban még elődjénél is messzebbre ment. Egy szintig visszahozta a humort (túlzásba nem vitte, nem lehet Raimi második és harmadik filmjével összevetni), és több ízben megidézi Raimit, sőt, a láncfűrész is itt van, jól van, velünk van. Azonban húz egy merészet, mikor a szériának (és a gonosz halottaknak) egészen addig otthont adó erdei faházat maga mögött hagyta, és külvárosi közegbe helyezte a filmet (idén a Sikoly VI is ezzel kísérelte meg megújítani magát). A másik nagy húzása a filmnek, hogy most először nem baráti társaságok kezdik el egymást levadászni, hanem egy család vérfagyasztó kálváriáját követhetjük nyomon. Ez hozza magával, hogy áldozatok tekintetében is tabukat döntöget a film.

A főszereplők tehát Ellie (Alyssa Sutherland), aki egyedül neveli három lányát, és húga Beth (Lily Sullivan), akik hosszú idő után találkoznak újra. Egy földrengés azonban nagy károkat okoz az otthonukat rejtő társasházban, aminek következtében az épületben ragadnak. Rövidesen pedig előkerül a Necronomicon, és ahogy lenni szokott, a könyv szabadjára enged egy gonosz szellemet, aki egy ember, nevezetesen Ellie testét felhasználva rendez vérfürdőt és megkísérli elszürcsölni az összes rendelkezésre álló emberi lelket.

Az Evil Dead Rise elkerülte a hazai mozikat, ami nem függetleníthető a film X besorolásától – és attól, hogy vérontásban még elődjén is túltesz, holott a 2013-as film is tobzódott a testi örömökben. Ráadásul ezt megfejeli a préda és a ragadozó közti gyermek-anya kötelék, aminél kegyetlenebb alapállást horrorban nehéz elképzelni még egy gazdag fantáziájú ember számára is. Újítás továbbá, hogy most először nem szereplőink látogatnak el a gonosznak otthont adó viskóba, hanem a gonosz látogat el főszereplőink otthonába. Ennélfogva a családos élet díszletei között zajlik a kétségbeesett küzdelem az életben maradásért. A film ki is aknázza az ebben rejlő lehetőségeket olyan minden háztartásra jellemző eszközök képében, melyek alkalmasak az emberi élet elen való cselekményekre.

Cronin forgatókönyve is érezte, hova kell tenni a hangsúlyokat, ezért alaposan megágyaz a családi dráma átélhetőségének azzal, hogy a műfaji keretekhez mérten megrajzolja a karakterek viszonyrendszerét. Egy Gonosz halott-filmet a humorán kívül a kreatív és változatos kivégzések adják el, és Cronin ebben sem vall szégyent, ugyanakkor itt megmutatkozik az X-besorolás indokoltsága, emiatt a filmet főleg gyakorlott horror-rajongóknak ajánlanám.

A film emellett ügyesen kerül ki nevezetes műfaji kliséket, holott a horrorveteránok gyakorlott ösztönei ezek kiszűrésere is alkalmasak lehetnek. Az Evil Dead Rise pofás horror, mely kreativitásában és ötleteiben méltó neves elődeihez, egyszerre eszközöl komoly innovációkat és hű marad a franchise alapjaihoz. A plot armor érdeklődés hiányában elmarad.