Animáció

Sárkányfű a léleknek – Raya és az utolsó sárkány kritika

A Disney Animation Studios a 2010-es Aranyhaj és a nagy gubanc óta képtelen hibázni. Néhány felesleges, ám anyagilag jövedelmező folytatástól eltekintve. Az egeres cég eredeti történetei, habár minőségükben, na meg mondanivalójukban néhol még mindig alulmaradnak a Pixar alkotásaival szemben, azt semmiképp sem mondhatjuk, hogy a Disney ne járna közel ahhoz, hogy beérje a lámpás céget. Legújabb animációs filmjüknek, a Raya és az utolsó sárkánynak is csak egy hajszálnyival több merészségre lett volna szüksége a bravúrhoz.

Kezdjük ott, hogy már a Raya és az utolsó sárkány elkészülése is felért egy kisebb csodával. A koronavírus járvány miatt a film szinte minden egyes fennmaradt produkciós fázisát otthonról kellett befejezni, nem is beszélve az animációs filmek lelkét adó szinkronmunkálatokról. Az ideálistól vészesen messze álló körülmények ellenére a Raya végül elkészült, én pedig újfent szomorkodhattam, hogy ezt a filmet sem egy moziteremben volt szerencsém megtekinteni.

A Raya vizuális megvalósításában ugyanis olyan nagy mértékben léptek szintet a Disney animátorai, hogy tényleg csak kapkodtam a fejemet a laza másfél órás játékidő alatt. A dél-kelet ázsiai kultúrák alapján megalkotott Kumandra világa már a legelső percekben beszippantott, szóval akik élnek-halnak a keleti kultúrákért, ők minden bizonnyal tényleg elalélnak majd a látottaktól. Hasonlóan szép dolgok mondhatóak el az eleganciát az epikussággal ötvöző akciójelenetekről, amelyekből talán lehetett volna több, mégsem szabad elfelejteni, hogy végső soron mégiscsak egy családi moziról beszélünk, ahol tetszik-nem tetszik, sajnos csínján kell bánni az efféle dolgokkal.


Maga a látványos csihi-puhi persze önmagában mit sem ér, ha nincsenek mellé szerethető, egyben azonosulható karakterek, na meg egy remek történet, ami mindezeket összefogja. Kissé fájó, hogy a Raya valahogy ez utóbbi kettőben nem igazán mer ismeretlen területre merészkedni. A megosztott és egymással hadban álló törzsek koncepcióját már láthattuk megannyi helyen, ahogyan a harcos hercegnő figurája sem fog túl sok meglepetést okozni a gyakorlott filmkedvelőknek. Másik címszereplőnk, Sisu, a sárkány viszont annál inkább.

A kölyök labrador lelkesedésével átitatott Sisu-t megszólaltató Awkwafina egyszerűen elképesztő energiával tölti meg a figurát, aki még a legreménytelenebb helyzetekben is képes pozitív maradni. Ez a kisugárzás, jóllehet rettentő ragadós, így tényleg ne lepődjünk meg, ha a játékidő végére azt vesszük észre magunkon, hogy Sisuhoz hasonlóan mi magunk is kicsattanunk a pozitív gondolatoktól. Amiben azért nem elhanyagolható szerepe van a Raya hangját kölcsönző Kelly Marie Tran meglepően sokrétű játékának is, aki kezdő létére olyan szinkron veteránokra jellemző profizmust hoz ki magából, hogy komolyan emelem kalapomat a vietnámi származású színésznő előtt.

https://youtu.be/1yeQy6aCnzA

Ahogy nem mehetek el szó nélkül James Newton Howard hol kissé titokzatos, hol felemelően lágy, mindazonáltal mindvégig szívmelengető zenei aláfestése mellett, mely hangzásvilágában habár nem rest hű maradni a távol-keleti hagyományokhoz, az akciójelenetek alatt azért befigyelnek a zeneszerzőtől megszokott, mondhatni klasszikus motívumok. Howard őstehetségét mégis azok a végtelenül minimalista számok hozzák ki teljes erőbedobással, ahol a Raya rendezői a párbeszédeket mellőzve csak a zenére és a látványra támaszkodva igyekeznek átadni a Kumandra világában rejlő csodát.

Összegezve, a Raya és az utolsó sárkány bár közel sem oly eredeti, mint amilyennek mutatni szeretné magát, ám összetevőit külön-külön is megvizsgálva ezzel végső soron mégsincs különösebb probléma, mivel még így is egy olyan káprázatosan megkomponált lelki fröccsel leszünk gazdagabbak, amire manapság, azt hiszem, sokunknak szüksége volna.