Sorozat

A hősök igazi arca – The Boys 3. évad kritika

A szuperhősös témájú alkotások határozottan uralják a különböző média felületeket. Persze ahogy az ilyenkor lenni szokott ez eléggé megosztja a közönséget is. Azonban függetlenül attól ki és hogyan viszonyul ezekhez az alkotásokhoz kétségkívül ennek a műfajnak is megvannak a maga kiemelkedő darabjai. Márpedig az egyik ilyen alkotás az Amazon Prime gondozásában megjelent The Boys, vagyis magyar nevén A Fiúk című sorozat, aminek nem régiben ért véget a harmadik évada.

A The Boys nem egy szokványos szuperhősös sorozat. Ugyanis ez az alkotás egy afféle szatíra, ami a közimsert szuperhős figurákat karikírozza. Valamint egyfajta modern társadalomkritikát is megfogalmaz a közösségi médiával és ezáltal felkapaszkodott önjelölt sztárokkal kapcsolatban. Emellett számos egyéb témát is érint, mint például hogy mennyiben befolyásolja valakinek a személyiségét, hogy kik és milyen módon nevelték, illetve nevelik őt. Mindezt egy kifejezetten látványos és olykor meglehetősen morbid, sőt néha egyenesen gusztustalan módon ábrázolva.

Ugyanis a The Boys másik ismérve, hogy rendkívül erőszakos és brutális, habár elvileg maga a sorozat még nem is annyira durva, mint az alapjául szolgáló képregény. Viszont ez a fajta nyers ábrázolás mód részben abból is ered, hogy a The Boys alapvetően egy realista megközelítéssel dolgozik. Persze helyenként vannak azért öncélúnak tűnő és kifejezetten megbotránkoztató jelenetek, mint például a harmadik évad első részének egyik jelenete, aminek a belőle készült mémek valószínűleg azokhoz is eljutottak, akik magát a konkrét alkotást egyáltalán nem látták.

A történetről nehéz lenne spoilermentesen beszélni, de röviden összefoglalva adott egy Vought nevű gigavállalat, ami azzal foglalkozik, hogy az általa teremtett szuperhősöket menedzseli és kvázi pénzzé teszi őket. Ám ezek az úgynevezett szuperhősök valójában csak egyfajta különleges képességgel rendelkező többnyire lelkileg és mentálisan is sérült személyek, akik a hatalmukat mindenféle gyarló és önző célra használják. Azonban van egy csapat szupererővel nem rendelkező ember, akik valamilyen módon mindannyian elszenvedői voltak egy ilyenfajta szuperhősös visszaélésnek, így ezért elhatározták, hogy visszavágnak és megbüntetik mindazokat a szuperhősöket, akik valaha is ártottak nekik vagy másoknak.

Természetesen a szuperhősök, élükön a Hetek nevezetű, meglehetősen Igazság Ligája karikatúrájú szervezettel mindezt nem hagyják csak úgy annyiban. Azonban közöttük is súlyos ellentétek és sérelmek vannak, amik elég rendesen megbonyolítják a dolgokat. Valamint a harmadik évadban behoznak néhány olyan új szálat is, amelyek igencsak kihatással lesznek, vannak az eseményekre. Mint például az előzetesekben is látható ideiglenes szupererőt adó szérum. Vagy akár a széria világa szerinti legelső szuperhősnek számító Soldierboy, avagy magyar nevén Katonasrác.

Ugyan bár a cselekmény kellően összetett és fordulatos, viszont a The Boys legfőbb erénye mégis a karakterekben rejlik. Carl Urban valószínűleg karrierje egyik legemlékezetesebb alakítását hozza Billy Butcher, a Boys kissé mogorva és érzéketlen vezetőjeként. Mellette a kvázi ártatlanságot megtestesítő, némileg naiv Hughie (Jack Quaid). A csapat morális iránytűjét megtestesítő Anyatej (Laz Alonso) karaktere. A részben comicreliefnek szánt és züllőtt Frenchie. Valamint a csapat egyetlen szupererővel rendelkező tagja a beszédképtelen Kimiko (Karen Fukuhara). Illetve helyenként csatlakozik hozzájuk még néhány egyéb mellékszereplő, akik hol segítik hol pedig inkább akadályozzák őket.

Velük szemben ott vannak az úgynevezett hősök, akik gyakorlatilag az emberi romlottság képviselői. Habár így a harmadik évadra néhányuknak valamelyest árnyalódik a személyisége és valamelyikük, mint pl Maeve királynő (Dominique McElligott) már inkább a hősöket irányítani akaró gonosz cég, a Vought ellen fordul. Ám mindközül a legkiemelkedőbb és talán a legemlékezetesebb az egyértelműen Homelander (Antony Star) figurája, akik lényegében egy afféle torz Szuperman. Persze a széria jól bemutatja, hogy Homelander mitől olyan amilyen, így a közönség valahol egyszerre sajnálja őt, de ugyanakkor retteg is tőle. Azonban a harmadik évad legnagyobb dobása az egyértelműen Soldierboy (Jensen Ackles) karaktere, aki konkrétan a toxikus maszkulinitás megtestesülése.

Habár a sorozat sokszor szatirikus és helyenként meglehetősen groteszk módon mutat be bizonyos dolgokat. Viszont rengeteg olyan témát dolgozz fel, amiről mindenképpen érdemes beszélni. Például, hogy milyen jelentősége van annak, hogy ki és milyen közegben nevelkedik, illetve szocializálódik. Vagy hogy a média és úgy általában véve a hírnév és a hatalom mennyire képes eltorzítani valaki személyiségét. Valamint hogy mennyi felelőssége van mind az egyénnek, mind pedig a társadalomnak abban hogy miként alakítson bizonyos dolgokat.

Emellett a The Boys kifejezetten jól koreografált akciójelenetekkel is operál. Persze helyenként azért érződik a költségvetés jelentette határ. Azonban az utolsó rész végén lévő nagy harc jelenet egy olyan színvonalat képvisel, amit nem lesz könnyű a jövőben majd megugrani. Viszont sajnos az sincs kizárva, hogy a jelenlegi politikai és társadalmi helyzet miatt sokan félre fogják értelmezni az ott látottakat és feltehetően elkezdenek majd olyan dolgokat is belelátni, amik egyáltalán nincsenek benne. Sőt, igazából az egész széria során mindig is valahol sejthető volt, hogy ennek a dolognak reális esélye van.

VÉGSZÓ

A The Boys, avagy a Fiúk kétségkívül az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb és talán egyik legmeghatározóbb alkotása, amit igazából mindenkinek csak ajánlani lehet. Csak vannak benne bizonyos dolgok, amik egyeseket valószínűleg távol fognak tartani tőle.