Képregény

A rózsaszín ködfelhőn túl – Saga 4. kötet képregény kritika

A képregény rajongók a Sagára előszeretettel aggatják a Star Wars és a Rómeó és Júlia keveréke címkét, és nem állnak messze az igazságtól, azok akik így gondolják. Véleményem szerint maguk az alkotók – Brian Vaughan és Fiona Staples – is tudatosan nyúlnak a szerelmes történetekhez, hogy aztán a bevett kliséket kifordítsák. Erről tanúskodik a legújabb kötet is.

Lehet, hogy egy kép erről: 2 ember

Marko és Alana sikeresen elrejtőztek egy távoli bolygón az üldözőik elől. Alanának sikerül munkát vállalnia színésznőként a helyi szórakoztatóiparban, amíg Marko otthon marad Hazellel, a totyogó kisgyermekükkel. Az új helyzet megtépázza a szerelmes pár kapcsolatát, és eddig nem tapasztalt problémákkal kell szembenézniük. Mindeközben a Robot Birodalomban is forrongnak az indulatok, erről azonban VI. Robotherceg mit sem sejt.

A negyedik kötet hozza az előző három megszokott színvonalát. A képregény a megjelenésében továbbra is kiemelkedő, Fiona Staples színes, erőteljes és izgalmas képei magabiztosan uralják a füzet lapjait. A cselekmény a már megszokott tempóban halad előre, habár az előzőekhez viszonyítva érezhetően csendesebb az új rész. Ez egyrészt betudható annak, hogy a szereplők egy teljesen új helyzetben találják magukat, egy rövid időre megtapasztalhatják a családosok hétköznapjait és mindennapi problémáit. Másrészt Alana és Markó szembetalálja magát kapcsolatuk első komoly próbatételével is. Az ifjú pár eddig ellenségtől ellenségig menekült, most azonban Marko teljes állású szülőként próbálja ki magát, míg Alana munkát vállal. A sztereotípiákat kifordító szituáció önmagában is izgalmas lehet, de a dolog lényege abban rejlik, hogy hogyan élik meg főhőseink a nyugodtnak tűnő családi életet.

Az első kötethez hasonlóan itt is a tényleges családként való működés témáját járják körbe az alkotók, mindenféle idillikus elképzelés nélkül. És ahogy a mindennapi problémák egyre csak sokasodnak az olvasók úgy jutnak egyre közelebb Alana és Marko közti feszültség valódi okához. Ugyanis a pár számára szokatlan szituáció végül folyamatos feszültséget generál nemcsak köztük, hanem ezzel párhuzamosan a képregény cselekményében is. A való életben a párkapcsolatban és házasságban élők számára is ismerős elem lehet a negyedik kötet párkapcsolati válsága. Vagyis egy olyan valós jelenség kerül terítékre a Saga oldalain, amelyekről a popkultúra nem túl gyakran beszél. Mindenki ismeri a jól bevett sémákat: a szerelmesek összekerülnek, és a szeretet segítségével mindennel képesek szembenézni. Esetleg ha el kell válniuk, az csakis egy nagyon drámai esemény következménye lehet. A Sagában épp az ellenkező történik: egy teljesen hétköznapi, mindenki által (előbb-utóbb) megtapasztalt dolog dönti romba a kedvenc pár életét.

A párkapcsolati válság jóval erősebben hat az ifjú pár fejlődésében, mivel megtöri kettejük életét, és a képregényt eddig belebegő rózsaszín ködöt. Így az eddig megismert közös erő – a mindenen túl/átívelő szerelmük – most megdőlni látszik. Alana és Marko megszűnnek összetartó párként működni, elkövetik az összes hibát, amit csak lehet. Nem kommunikálnak, ritkán találkoznak egymással, és a problémák elől póttevékenységekbe menekülnek. A boldog befejezésnek pedig még csak a délibábja sem látszik.

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy

A romantikus történetek bevett sémáinak megbontásán túl azért is érdekes a Saga szerelmes párjának megtörése, mert pont az a szituáció hívja elő a válságukat, amiért valójában útra keltek. Az alkotók pont abba viszik bele hőseiket, amiről a romantikus történetek általában már nem szoktak beszélni: Mi fog történni a boldogan éltek után? A képregény nagy kérdése, hogy mit lehet a rózsaszín köd felszállása után kezdeni egymással. És mindeközben az olvasót is szembesíti az őt foglalkoztató hétköznapi párkapcsolati problémákkal is.

Szöges ellentétet mutat Alan és Marko életútjával a VI. Robothercegé. A harmadik kötetben még apai kötelességei elől menekült, azonban egy tragédia hatására felvállalja az ijesztőnek tűnő szerepet. Más szemszögből nézve viszont hasonló utat jár be, mint Alanáék. A családi élet bonyolultnak és egyszerre rémisztőnek tűnő részeitől menekült el, majd mikor megbomlani látszott az addig biztosnak hitt családi idill, ismét küzdeni kezd érte. VI. Robotherceg sorsa szépen párhuzamba állítható a  negyedik kötetbeli Alana-Marko vonallal, félő, hogy az ő sorsuk is valami tragédia felé tarthat.

Az előző kötetekhez hasonlóan a legváratlanabb helyzetekben keresztezik egymást az egymástól távol álló karakterek útjai. A jól ismert arcok mellé újak is csatlakoznak, mint például Alana kolleganői vagy Ginny. Így, a füzet végére néhány új történetszál ígéretével kecsegtet a negyedik kötet zárása.

Ha kedvet kaptatok a Saga-hoz akkor megrendelhetitek ti is a Pesti Könyv webshopjából.A cikk megírásához nyújtott segítséget köszönöm Ik4r0s-nak.