Társasjáték

Címerpajzs a radar alulról – Blazon társasjáték kritika

A Blazon Kickstarter kampánya 2022. januárjában zárult le, mérsékelt sikerrel. Habár a
kívánt összeg többszöröse gyűlt össze (15 ezer dollár helyett 70 ezer), ez Kickstarter
viszonylatban nem mondható kiemelkedő eredménynek. A játék így feltehetően a radar alatti
kategóriában marad főként, ha az itthoni kiadók szemszögéből nézzük, frissessége okán mégis
érdemes róla beszámolni.

A Blazon egy középkori címerkészítő játék. Minden játékos saját táblával (címer alappal)
rendelkezik, amelyre különböző elemeket (elements) és színeket (tinctures) pakolhat néhány
egyszerű szabály betartásával. Habár a 30-60 perces játékidő nagyobb részében mindenki a
saját táblájával foglalkozik, mégis könnyen kerülhetünk interakcióba a többi játékossal is. Az
interakció itt azonban csak egy dologra korlátozóid le: az értékes lapok egymás elől való
elhappolására. A játék így főleg a kései szakaszában meglehetősen konfrontatívvá válik, a
szabad címerhelyek csökkenésével ugyanis egyre kiélezettebb a lapokért folyó küzdelem.

A dizájn különösen szép. Nem egyedien, vagy varázslatosan, hanem különösen. Leginkább
talán az meglepő benne, hogy ilyen kevés színnel és ábrával lehetséges szépet varázsolni.
Klasszikus, kézzel rajzolt ábrákat láthatunk, kellemes színhasználattal és éppen elégséges
változatossággal. Kevés a telített színezés, Ian O’Toole sokkal inkább a vízfestékszerű hatásra
törekedett, ami nagyon jól áll ennek a középkori tematikájú játéknak. A több fős társasjátékok
velejárója, hogy színben is jól láthatóan el kell különíteni az egyes játékosokhoz tartozó
játékostáblákat, tokeneket, jelölőket.

Sajnos ez itt is a következetes színhasználat rovására megy. Érthető (sajnos), hogy a fa kiegészítők gyártásakor, ahogy minden társasjáték esetében, úgy itt is eltér azok árnyalata a papírkomponensekétől. Azonban a középkori, lovagi tematikához a rózsaszín játéktábla számomra már kissé idegennek hat, annak ellenére is, hogy magát a színt természetesen már korábban is előszeretettel használták, igaz, leginkább nőies motívumok ábrázolásakor („És hogy a rózsásujjú Hajnal kélt ki a ködből” – Homérosz: Odüsszeia).

A játék szabályrendszere könnyen átlátható. A jelenlegi 2.0-ás BGG átlagot azonban
egyelőre inkább a kevés visszajelzésnek tudnám tulajdonítani, mint a valóságnak. Aki a 2021-
es év egyik sztárjátékával, a Canvas-el játszott, annak nem újdonság a nyílt draftolás
mechanizmusa, ahogyan az így megszerzett kártyák művészeti célú felhasználása sem. A
játék által kínált célok (legyen három ugyanolyan ábrád a pajzson, stb.) is hasonlítanak a
festős tematikájú elődre, azonban a gyors és könnyed játékhoz a Blazon esetében folyamatos
számolás és előre tervezés társul.

A különböző elemek lehelyezését egy első látásra egyszerű szabály teszi kötötté. A címerlapon található négyzetekbe vagy felülre, vagy alulra rendezve tehetjük le lapjainkat. Ha azonban az adott sorban már egyik, vagy másik oldalra helyeztünk egy lapot, az onnantól meghatározza az egész sor elhelyezkedését. Ez az aprócska szabály valódi súlyt ad a játékeleji döntéseinknek. Ha ugyanis figyelmetlenségből egy adott sorban felülre helyezzük az első kártyát, könnyen lehet, hogy nem tudunk a későbbiekben olyat lehelyezni, amivel egy sok pontot érő célt teljesíthetnénk.

A kevés és logikusan összefüggő szabályt meglehetősen gyorsan el tudja sajátítani egy új
játékos. A különböző lehelyezési szabályoknak való megfelelés és a meghatározott célok
elérése azonban minden játékot egyedivé tesz. A folyamatos agytorna ellenére a Blazon egy jól tematizált, hangulatos játék, amely két fővel is ugyanannyira izgalmasan működik, mint néggyel. Legnagyobb erőssége talán az, hogy a kevés szabály ellenére könnyen variálható és magas újrajátszhatósági fokkal rendelkezik.

A külső megjelenés megítélése természetesen mindig nagyon szubjektív, de mind a táblák és
karakterek színhasználata, ábrái, mind a fa komponensek kidolgozottsága igényes munkáról tanúskodnak. Az átütő Kickstarter siker elmaradása miatt kevés az esély, hogy rövid időn belül
megjelenik a magyar boltok polcain, de ha mégis, akkor tovább bővülhet a rövid, levezetésre,
vagy felvezetésre is alkalmas játékok sora.