Játék

Harcias pixeltündérkék – Fairy Tail játékbemutató

Animék játékadaptációi szép számmal vannak jelen a videójátékos piacon. A Bandai Namco Games vitathatatlanul Japán egyik legnagyobb videójáték kiadója, és olyan neves franchise-ok jogának tulajdonosa, mint a Dragon Ball, a Sword Art Online, a One Piece, illetve a Naruto. És Ő csak az egyik nagyágyú a piacon. 2020-ban a Koei Tecmo hatalmasat robbantott, amikor megjelentette a GUST csapata által fejlesztett Fairy Tail anime játékadaptációját. Anime- és játékrajongók ezrei szemében csillant fel a fény egyszerre.

Bizton állíthatom, hogy a videójátékos világ már szomjazott egy új és jó Fairy Tail játékra. Természetesen nem széles körben, de az animés-videójátékos célközönség biztosan. Jómagam is kitűnő örömmel fogadtam a hírt, hogy a Fairy Tail kap egy olyan videójátékos adaptációt, amely platformok széles palettáján elérhető. A teljesárú megjelenése miatt azonban sajnos csak most tudtam nekikezdeni, de megérte várni.

Mi is a Fairy Tail?

A Fairy Tail franchise minden animerajongó számára ismert lehet. Habár mind a manga, mind az anime igen széles és lelkes rajongótáborral rendelkezik, érdekes módon mégsem vált akkora brand-dé, mint a Naruto vagy a Dragon Ball. A dolog kissé érthetetlen, hiszen egy rendkívül izgalmas, fordulatos és nem utolsó sorban vicces szériáról van szó. Az anime alapját szolgáló manga Hiro Mashima mangaka munkája, 2006 és 2017 között futott és 63 kötetet élt meg. Ezt volt hivatott feldolgozni a 3 évadban megjelenő animesorozat, amely összességében 2009-től 2019-ig volt jelen a képernyőkön.

Tekintve, hogy a történet sokszínű és elég szerteágazó, így érdemesebb volna inkább nagyvonalakban leírni a Fairy Tail világát. Képzeljünk el egy, a mi világunkhoz nagyon hasonló, de mégis egyedi és különböző univerzumot, ahol a mágia a mindennapok része. Mégsem gyakorolhatja azt mindenki. Azon kevesek, akik képesek mágikus hatalmukat irányítani gyakran csoportokba verődnek, hogy a mágia segítségével saját hasznukra és megélhetésükre hajtsák azt. Így alakultak ki a máguscéhek, akik arra hivatottak, hogy a hétköznapi emberek felkéréseinek eleget téve mágikus erejükkel segítsenek azokon, akik kérik. A Fairy Tail máguscéh Fiore Királyságának egyik legnagyobb bajkeverője. Amerre csak járnak, pusztítanak és rombolnak. Ironikus módon teszik ezt mindig azért, hogy segítsenek másokon, csak hát nem mindig sül el úgy a dolog, ahogy tervezték.

Adott tehát a történet alapja. És mint azt a műfaj kedvelői tudják, egy shounen nem shounen harcok, arénafight-ok, fény vs. sötétség és csinos fanservice lányok nélkül. A Fairy Tail teljesíti a műfaj összes követelményeit egy fordulatos és szerteágazó történetszál révén, ahol a vezérfonalból sok-sok pici fonalka ágazik a szélrózsa minden irányába, hogy majd a végén ismét eggyé váljanak. Ebben áll az anime varázslatos világa.

A videójátékok nem túl vastag varázskönyve

A Fairy Tail franchise videójátékok terén nem mozog túl széles palettán és korábban az elérhető platformok száma is meglehetősen kevés volt. A játékok az animével egyidősek, 2009-ben már napvilágot láttak. A fő platformok elsősorban a PSP és a Nintendo DS voltak, majd az idő előrehaladtával különféle játékok jelentek meg mobilos platformokra és internetes böngészőkre is. Nem ezek jelentették a játékos előretörést az anime számára. Az első játék, ahol az anime szereplői hivatalosan is képviseltették magukat egy verekedős játék volt. A 2009-es Sunday VS Magazine: Shuuketsu! Choujou Daikessen! játékban a Fairy Tail szereplői már játszható karakterekként jelentek meg.

Az első igazi, magára az animére kihegyezett videójáték a PSP platformon futó Fairy Tail Portable Guild volt 2010-ben. Egy küldetésekre és csapatépítésre kihegyezett játék volt, amelyben különféle harcokra kellett összeszednünk kis csapatunkat. Olykor picike kellemetlenkedők, olykor hatalmas, gigantikus szörnyek ellen. A játék második része 2011-ben érkezett, amely inkább csak grafikájában fejlődött, mint játékmenetében.

A franchise az évek alatt sokféle videójátékos műfajt igyekezett meghódítani. 2011-ben a Fairy Tail Gekitotsu! Kardia Daiseidou a platformerek világában indult el hódító útjára, Nintendo DS-en. A Fairy Tail Brave Guild 2013-ban az anime első Android és iOS platformokra fejlesztett játékapplikációja volt. Ugyanúgy mobilokra érkezett a Fairy Tail Brave Saga a következő évben. A 2015-ben megjelent Fairy Tail Goku – Mahou Ranbu volt az első mobilokra fejlesztett Fairy Tail játék, amely már a jól megszokott JRPG játékok mechanizmusával operált. Itt már megjelent a körökre osztott harcrendszer is. A böngészőben játszható Fairy Tail Hero’s Journey (2018) és a telefonos Fairy Tail DiceMagic (2019) nyomán elérkeztünk 2020-hoz, amikor is a Koei Tecmo kiadásában megjelent az eddigi utolsó Fairy Tail játék, melyre sokezren vártak és szerintem a játék abszolút teljesítette az elvártakat, felülmúlva elődeit.

Reszkess Fiore! Itt jön a Fairy Tail!

Magáról a játékról igazán sokat lehet elmondani, de azt semmiképp sem, hogy ne lenne igényes vagy játszható. A kánon nyugalmának zavartalansága érdekében a játék köré írt történet csak pár lényeges ponton kapcsolódik az alapját adó manga és anime sztorijának. Műfaját tekintve egy akció-RPG alkotásról beszélünk, amely nem szakított a korábban jól bevált fejlődési mechanizmusokkal és körökre osztott harcrendszerekkel. A lehetőségek tárháza rendkívül széles. Számos küldetés, karaktersztori, reputációs és fejlesztési feladatok teszik színesebbé a világát, amelyekről később részletesebben is beszámolok.

A grafika, a képi világ és a zene erősen felveszi az anime jellemzőit. Takanashi Yasuharu zenei sajátosságai, melyekkel az animét tette izgalmassá és felettébb epikussá, képviseltetik magukat a játékban is. Az ír-skót népzenei motívumokat felhasználó hangzásvilág rendkívül jól visszaadja az anime hangulatát. Számomra a legjobban a harcok alatt megszólaló, már-már libabőrt megidéző epikus aláfestő zene tetszett a legjobban, és erre rátesz egy lapáttal a képi-mozgási dinamika, amelynek ezeknél a körökre osztott harcoknál részesei lehetünk.

Grafikai megvalósításban is ügyesen remekel a játék. Az animére a 3D-ben megalkotott karakterek hajaznak inkább, kiknek hangjait az eredeti japán szinkronszínészek kölcsönözték. A környezeten és a városok kialakításán látszik inkább a videójáték mivolta az alkotásnak. Ebben az esetben a környezet látványa nem emelkedik festői magasságokba, de ennek ellenére is elég igényes és szépen kivitelezett helyszínek várnak ránk. A városok élnek, az erdők hemzsegnek az ellenségektől, szóval van itt tennivaló bőven.

Törjünk a csúcsra fel!

Ideje beszélni arról, hogy milyen feladataink vannak a játékban. Ebben a témában igen sok mindenről lehet beszélni, mert lehetőségek tömkelege vár minket, ha elindítjuk a Fairy Tailt. Kezdjük mindjárt azzal, hogy van egy alapsztori, amelyet lehetőségünk van végigjátszani. A történet főbb „Chapterekre” és azon belül „Epizódokra” van osztva. A sztori vezérfonalát követve a storybook egyes kirakósait kell összeillesztenünk azzal, hogy teljesítjük a történet részeit.

A történet az anime és manga cselekményeit dolgozza fel, azok főbb eseményeit és mozzanatait. Hátránya az egésznek az sajnos, hogy teljesen meg is érthessünk mindent, ami zajlik előttünk, ismernünk kell sajnos az eredeti mű történetét. Ebből a szemszögből sajnos esetlegesen elveszhet benne az a játékos, aki mondjuk nem látta az animét. Kis utána olvasással megoldható a probléma, de jóval kevesebb élvezeti értékkel bír azoknál, akik csak a játékban ismerkednek ezzel a világgal. A story igen hosszú. A fő szál 23 órát vesz igénybe, a játék kimaxolása durván 40-45 órát. Soknak tűnik? Az is, szóval lehet nekiülni és serényen questelgetni!

A fő és központi feladat a játékban az, hogy a questek és főküldetések teljesítése által felverekedjük magunkat Fiore máguscéheinek ranglistáján. Ezt egy piramisban látjuk a játékon belül ahol a skála D rangtól S-ig terjed. A küldetések teljesítésével rangpontokat kapunk amelyek segítenek a céhünket magasabb pozícióba emelni. A Fairy Tail fixen legalulról, a 168. helyről indít, a D rangban és úgy indul felfelé szépen lassan. A „Request Boardon” felvehető küldetések szintje ezzel párhuzamosan erősödik. Mihelyst a céh egy új rangba kerül, elérhetővé válnak a ranghoz méltó erősségű küldetések is. A küldetések teljesítése ezeken felül pénzt is ad, amelyet különféle fejlesztésekre költhetünk el. Célunk, hogy Fiore első számú máguscéhe legyünk.

Barátság és erő, a kettő együtt ultramenő!

Hogy van-e karakterfejlesztés a játékban? Még jó, hogy! Hiszen RPG játékról beszélünk. A játékban a fontosabb szereplők mind játszhatóak és fejleszhetők. Ahogy haladunk előre a sztoriban, úgy egyre több karakterrel kötünk barátságot (vagyis gamer nyelven unlockolunk), amelyek a továbbiakban igen fontosak lesznek. A kötelékek létrehozásával elérhetővé válik, hogy az adott új karaktert a csapatunk tagjává tegyük. Egy csapat maximum öt főből állhat, amelyet úgy variálunk, ahogyan szeretnénk. Az egyes questeknek megvannak az ajánlott csapatösszetételei. Kiválaszthatjuk, hogy a csapaton belül ki legyen az avatarunk, és ezzel a karakterrel mozgunk A pontból B-be. Ez később még lényeges lesz.

A karakterek a harcok által, valamint a rangjuk fejlesztésével fejlődnek. A harcok XP-t adnak a karaktereknek, annak függvényében, hogy mekkora részt vett ki a harcból.  Érdemes sokszor variálni a csapatot, hogy arányosan növekedjenek a szintek. Vannak karakterspecifikus küldetések, amelyekre egy adott karakterrel mehetünk és vele kell végrehajtani. Ilyenkor az avatar automatikusan vált a quest felvétele után. A karakter szintjének emelkedésével fejlesztések válnak elérhetővé, a használt mágiák erőssége és mennyisége is növekszik. Kvázi a karakterek a szintük fejlődésével tanulnak meg új támadásokat, illetve erősítik azt. A szereplők rangjának fejlesztése erre kihegyezett pontokba kerül és csillagrendszert követ. Minél több csillagot szerzünk a karakterünkre, annál több dolgot unlockolhatunk hozzá (kosztümök, fejlesztési slotok, stb.). Ám nemcsak maguknak a szereplőknek a fejlődésére kell koncentrálnunk, hanem az egymáshoz való viszonyukra is.

Ezzel a módszerrel a karakterek reputációját fejleszthetjük, és itt jön képbe az avatar lényege. A reputáció fejlesztése egyszerű és érdekes. A játék térképén olykor feltűnnek arcok a szereplőkről. Ez azt jelenti, hogy lokálisan, akit éppen ott találunk, azzal az illetővel szeretne beszélgetni, akit a feje felett látunk. Ilyenkor váltunk az adott karakterre és beszélgetésbe elegyedünk. És ilyenkor részesei lehetünk animés utalásoknak, vicces vagy épp aranyos történeteknek a dialógusok által. De miért fontos a reputációs fejlődés? A harcok leírásánál kitérek majd erre is.

Továbbá a játékot színesebbé teszik bizonyos karakterspecifikus küldetések is, amelyek egy-egy kisebb sztoriba cseppentenek minket. Ezekből mind láthatjuk, hogy a játék igen erősen szereplőközpontú.

A Tűzsárkány Vasökle fellángol

A játék harcrendszere követi a korábban már igen jól működő, körökre osztott formát, sakkjátszmához hasonló szerkezettel. Harcokra kétféleképp ad lehetőséget a játék. Párbaj formájában illetve a questek által. A párbajok más céhek varázslói vagy a saját céhünk tagjai között lehetséges. Ez egy 1v1 stílusú harcot jelent, melyben mágikus képességeket használva kell legyőzni ellenfelünket. Ilyenbe a story közben is belecsöppenünk, valamint saját elhatározásból ki is hívhatunk ellenfeleket, hogy összemérhessük az erőnket. Ezeket nem jutalmazza a játék XP-vel.

A questek formájában megjelenő harcok jobbára mágikus lények vagy haramia csoportok ellen zajlik. Ebből a szempontból sajnos a questek nagyon repetitívek, mert sok olyan küldetés van, amelyben simán csak az a feladatunk, hogy szörnyek egy csoportját kell legyőzni. Ezekért viszont minden esetben tapasztalati pont jár, mely által a karakterek szintje emelkedik. Függetlenül attól, hogy ezek a questek sokszor igen önismétlők és magasabb szinten már nem jelentenek kihívást, viszont kapunk érte pár tárgyat, amit be is válthatunk dolgokra és városiakkal is cserélhetünk értékes felszerelésért. Emellett pályarészeket is oldhatunk fel. Ennek az a kritériuma, hogy a megadott minimális sebzésértéket el kell érnünk, amely sokszor nem könnyű feladat.

Nézzük is meg, hogy néz ki egy fight! A játék előrehaladtával bővül, hogy egyszerre hány társat vihetünk magunkkal. Ez maximum öt fő lehet, amit korábban már említettem. Mind a párbajnak, mind a lényekkel való küzdelemnek a sémája ugyanaz. Lényekkel a külterületeken találkozhatunk, akik ha észrevesznek, rögtön célkeresztbe állítanak (ami egy idő után már picit idegesítő, de lehetőségünk van elmenekülni, ha éppen nincs kedvünk harcolni). A csapatok két oldalon állnak fel. A mi csapatunk egy max. 5 férőhelyes sorban áll fel, az ellenfélé pedig egy 3×3 méretű mezőn.

Az ellenfelek elhelyezkedése ezen a táblán véletlenszerű. Egy ellenfél elfoglalhat egy mezőt, de vannak nagyobb méretűek is, akik akár kettőt egyszerre. A harcnak nincs időlimitje, az nyer aki az összes ellenfél életerejét a nullára redukálja. Nem törvényszerű, hogy mindig a mi csapatunk kezd. Előfordul olyan, hogy már az elején kap mindenki egy jelentősebb mértékű sebzést, így nehezítve meg a dolgunkat. Minden tagnak van életereje és varázsereje (HP és MP). A harcok során használhatunk sima ütéses támadást, varázslatot illetve mágikus láncolatot. Ez utóbbi a leglényegesebb.

A sima ütés nem kerül varázserőbe, de aprócskát sebes és rendszerint csak egy ellenfél sebezhető vele. A varázslat ezzel szemben mágikus erőbe kerül, többet és nagyobb területen sebez. Minden varázslatnak meg van adva, hogy mennyi sloton ad damage-et. Ilyenkor figyelnünk kell, hogy helyezkedik el az ellenfél a mezőn és azt a varázslatot kell választanunk praktikus módon, amely a lehető legtöbb sloton sebez. A mágia használata tölti a mágikus láncolathoz szükséges energiát a képernyő jobb alsó sarkában.

Ha ez megtelik, akkor esélyünk van ezt kihasználni. Ilyenkor a karaktereink egymás után viszik be a keményebbnél keményebb sebzéseket, és a láncolat végén a játék kiértékeli a maximum sebzést. itt jön képben a reputáció fontossága. Minél magasabb szinten van két karakter között a kapcsolat, a mágikus láncolatuk annál nagyobb sebzést képes bevinni. A csata végén pedig mindenki megkapja a neki kijáró XP-t, függően attól, hogy mennyire vett részt a küzdelemben. Ezek a csaták rendkívül hangulatos és szépen kidolgozott átvezetővideókkal vannak tálalva és epikus zenével. Igaz, mint írtam, itt-ott repetitív, de végülis ezt a békát könnyedén le lehet nyelni, mert ettől még izgalmas küzdelmek kerekedhetnek ki, ami nem is mindig egyszerű.

A Fairy Tail videójátékos múltja ugyan nem tekint vissza olyan epikus múltra, mint mondjuk a Naruto vagy a Dragon Ball. A kisebb platformos megjelenések nem hoztak számára hatalmas sikert, de a 2020-as megjelenéssel, amely játszató Nintendo Switchen, PC-n és PS4-en illetve PS5-ön, sokkal több játékossal ismertetheti meg a Fairy Tail varázslatos, epikus és humoros világát. A játék szépen kivitelezett, izgalmas, olykor-olykor repetitív harcokkal, rengeteg küldetéssel és fejlesztéssel teszi színesebbé saját magát a fogyasztó számára. Ebbe a lehetőségekkel teli akció-RPG-be baromi sok órát bele lehet ölni. Szóval ne késlekedj, ifjú mágus, vár a Fairy Tail, hogy együtt törjetek fel Fiore céheinek élére!