Párbaj a Skynettel – Kontroll (2024) ajánló
Az elmúlt években a mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődésen ment keresztül, aminek következtében sorra jelennek meg az újabbnál újabb AI-szoftverek. Az állandó, versenyszerű innovációnak hála az átlagfelhasználók számára is számos új lehetőség nyílt meg – a szöveg- és képalkotástól kezdve a zene- és játékkészítésig. Ugyanakkor egyre több etikai és biztonsági kérdés is felmerül: mennyire veszélyes a mesterséges intelligencia használata, és vajon mikor fordulhat ellenünk?
A téma népszerűségét jól mutatja, hogy már a társasjátékok világát is meghódította. Jó példa erre a Kontroll, amely nem rég magyarul a Gémklub gondozásában jelent meg.

Játékmechanika:
A Kontroll egy kétszemélyes, draftolásra épülő kártyajáték, ahol a játékosok egymással szemben csapnak össze, egy-egy mesterséges intelligenciát megtestesítve.
A játék egy úgynevezett protokoll-drafttal kezdődik: a játékosok felváltva választanak a tizenkét különböző minipakliból, amelyek egyenként hat lapot tartalmaznak. Mindkét játékos három protokollt állít össze, így alakul ki a saját, tizennyolc kártyából álló paklijuk. A tizenkét elérhető protokoll: Fém, Víz, Élet, Tűz, Pestis, Sötétség, Fény, Halál, Gravitáció, Lélek, Látnok és Gyorsaság – jelentősen eltér egymástól, mind vizualitásban, mind pedig képességben. A Tűz például a lapok megsemmisítésére, a Pestis a kéz kiürítésére, míg a Gravitáció az elhelyezett lapok mozgatására fókuszál. A különböző protokoll paklik kombinációk erősítik egymást, így a játék elején lévő pakliépítés már önmagában is stratégiai döntéseket igényel a játékosoktól.

Ha a húzópakli elfogy, a dobópaklit újra kell keverni, és az új húzópakli máris bevethető. A kézben egyszerre legfeljebb öt lap tartható. A játékosok minden körben egy lapot játszanak ki a megfelelő protokollhoz tartozó sorba. Minden kártyán pontérték szerepel (nulla, egy, kettő, három, négy vagy öt pont), illetve maximum három utasításmező:
- Felső mező: állandó hatás, amíg a kártya felfedve marad.
- Középső mező: azonnali hatás, amely akkor lép életbe, amikor kijátsszuk vagy újra felfedjük a lapot.
- Alsó mező: szintén folyamatos hatás, de ha a lapot letakarják, a hatás azonnal megszűnik.
A lapokat képpel lefelé is ki lehet játszani – ilyenkor nem érvényesülnek az effektjeik, viszont fixen két pontot érnek. Ha egy protokoll-sorban a kör elején tíz vagy több pontunk van, akkor azt a sort „futtatott” státuszba helyezhetjük: az összes benne lévő lap (akár saját, akár ellenfélé) eltávolításra kerül. A játékot az nyeri, akinek elsőként sikerül mindhárom protokollját ilyen módon „futtatnia”.

Játékélmény:
Bár a mesterséges intelligencia témája izgalmas, a játék közben nem feltétlenül érezzük úgy, mintha tényleg egy öntudatra ébredt AI-t irányítanánk, amely a Skynet nyomdokaiba lép. Az illusztrációk ugyan hangulatosak és ötletesek, posztapokaliptikus világot idéznek, mégis inkább díszítőelemként szolgálnak, mintsem szerves részei lennének a játékélménynek.
Játékmechanikai szempontból viszont a Kontroll remekül teljesít. A protokollok draftolása számtalan variációt és újrajátszhatóságot biztosít, így minden játszma más stratégiát kíván. A játék kifejezetten jutalmazza a kombinációk felfedezését és alkalmazását, és hamar rájövünk, hogy minden döntésünk súlyos következményekkel járhat. Hiába tűnik elsőre egyszerűnek a szabály – „játssz ki egy lapot, hajtsd végre az effektjét, próbálj 10 pontot elérni” –, valójában rengeteg taktikai elem rejlik mögötte: mikor játsszunk ki egy kulcskártyát? Megéri most támadni, vagy érdemes várni egy erősebb kombóra? Mikor célszerű áthelyezni egy lapot másik sorba? A lépések gondos tervezést igényelnek – különben könnyen hátrányba kerülhetünk.

Futatott:
Ha valaki szereti a két fős, egymás elleni kártyajátékokat, ami egy kicsit mélyebb, illetve tervezősebb mint az átlag, akkor neki a Kontroll egy tökéletes választás lesz. Jelenleg az egyik legtöbb stratégiát, kombót, illetve hatalmas újrajátszhatóságot kínáló játék a kategóriájában, ahol minden egyes döntésünknek súlya van. Ugyan tematika nem éppen a legerősebb része a játéknak, azért a protokollok között van egy két szép grafika, amely megpróbálja elhitetni velünk, hogy egy AI által uralt világba csöppentünk. A doboza maga egyébként az egyik legötletesebb, amit eddig láttam a piacon, ezért is jár a piros pont a készítőknek.
A társasjátékot köszönjük a Gémklubnak.
Amennyiben ti is kedvet kaptatok a játékhoz, itt tudjátok megvásárolni